לפני שלוש שנים גיבשה מערכת הביטחון את ה"צו לסילוק מבנים חדשים", צו המאפשר אכיפה מהירה יותר וקלה יותר בכל הנוגע לבניה בלתי חוקית ביהודה ושומרון. רק מה? המנהל האזרחי, האחראי על אכיפת החוק באיזור, פשוט לא משתמש בו.

בג"ץ קיים דיון מאוחד בשלוש עתירות שונות שהגשנו כנגד משרד הביטחון והמנהל האזרחי, אודות שלושה מקרים של השתלטות ובניה בלתי חוקית שמבצעת הרשות הפלסטינית ורשויות מקומיות הכפופות לה.

העתירות השונות ביקשו מבג"ץ להורות למנהל האזרחי, ליישם את 'הצו לסילוק מבנים חדשים', צו אכיפה מנהלי שגובש במערכת הביטחון בשנת 2018 במטרה להתמודד עם הבירוקרטיה המשפטית הכרוכה בכלי האכיפה "הרגילים" ביו"ש, המתבססים על חוק התכנון והבניה הירדני שעודו שורר ביו"ש. כפי שהתפרסם לא אחת, עברייני הבניה והרשות הפלסטינית, מנצלים את ההליכים השיפוטיים לרעה לשם שיבוש אכיפת החוק, באמצעות מימון זר של מאות מיליוני אירו.

במהלך השנתיים האחרונות הגשנו מספר עתירות מנהליות לבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, בדרישה להורות למשרד הביטחון והמנהל האזרחי לעשות שימוש ב'צו לסילוק מבנים' אלא שבתשובותיה לעתירות אלו טענה המדינה, כי צו זה איננו בסמכות בית המשפט לעניינים מנהליים, ויש לדון בו רק בבג"ץ.

מנגד, כשעתרנו לבג"ץ על בסיס צו זה בדרישה לאכיפתו, טענה המדינה כי יש לדחות את העתירות בטענה כי ישנו 'סעד חלופי', מאחר ובמקרים אלו הוצאו גם צווי אכיפה "רגילים" מכח חוק התכנון והבניה, ועל אף שלא נאכפו כלל, יש לדון בתיקים אלו בבית המשפט המחוזי.

היום סוף סוף החליט בג"ץ שזה לא יכול להימשך, ונזף קשות במדינה על המשך התעלולים המשפטיים. בג"ץ הורה למדינה להגיב סוף סוף לגוף העתירה שלנו, מדוע אינם אוכפים את הצו המדובר, וגם לקבוע באופן מוחלט איזה בית משפט ידון בצו הזה. התיזוזים וההתחמקויות לא יימשכו.

עוד באותו נושא

המבנה על כביש 55 שקיבל חסינות

רגבים נגד דובר צה"ל: די להסתיר מתן היתרי בניה למבנים בלתי חוקיים עתירה חדשה של תנועת רגבים דורשת מצה"ל לחשוף מה הנוהל לטיפול בבקשות פלסטינים לקבלת היתר בניה למבנה בלתי חוקי הנמצא בתוך צו איסור בניה צבאי, מה הקריטריונים למתן ההיתר ומי הם הגורמים המאשרים את הבקשה. רגבים: "לא נתפס שצה"ל מגן על מבנים בלתי […]

המדינה מאפשרת פלישה לאתר ארכיאולוגי

עתרנו לבג"ץ בדרישה מהמדינה להסביר מדוע היא מאפשרת לפולשים לשוב לאתר הארכיאולוגי בהר חברון לאחר שפונה. רגבים: "מאחז החסינות של בג"ץ" עתירה חדשה של רגבים חושפת כי רשויות המדינה פועלות לאפשר חזרה של פולשים פלסטיניים לאתר הארכיאולוגי חירבת זנוטא בדרום הר חברון, בסמוך לישוב שמעה בשטחי C אשר בשליטה ישראלית מלאה. בתחילת שנות ה 2000 […]

או חיפוש על-פי נושא

דילוג לתוכן