הכרזת "אדמות מדינה" בגוש עציון אינה "הפקעה"

נייר עמדה חדש שהוצאנו חושף ומפריך את שקרי ארגוני השמאל הטוענים כי ישראל ביצעה הפקעה ונישול קרקעות ערביות בגוש עציון, כאשר למעשה, אדמות אלו היו מאז ומעולם בבעלות המדינה. ההכרזה הרשמית נועדה לשמור על זכויות בעלי הקרקע

בימים האחרונים הכריז המנהל האזרחי ביהודה ושומרון על 3,799 דונם באזור גוש עציון כעל "אדמות מדינה". ההליך בוצע כחוק בהתאם להחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני בעקבות חטיפת ורציחת שלושת הנעריםגיל-עד שאער, אייל יפרח ונפתלי פרנקל  לפני כשלושה חודשים בגוש עציון.

בהמשך ההחלטה נכתב, כי מי מהתושבים הפלשתינים שטוענים לבעלות על הקרקע המוכרזת, יכול להגיש את השגותיו בפני המנהל האזרחי.

ארגוני השמאל הקיצוני ו'שלום עכשיו' בראשם, מיהרו להגדיר את המהלך כ'הפקעת קרקעות הגדולה ביותר מאז שנות ה-80', כדי להכפיש את פניה של ישראל במרחב הבינלאומי. השלמת ההליך הפורמלי של 'הכרזת אדמות מדינה', הוצג במזיד כצעד של הפקעת קרקעות,הנתפס כצעד של כיבוש, הלאמה, נישול וגזל. כצפוי, הצעד המניפולטיבי של ארגוני השמאל גרר בעקבותיו גינוי מצד ארה"ב ומדינות אירופאיות, ודרישה לבטל את ההכרזה על אדמות המדינה.

אלא שלמעשה, אדמות אלו היו מאז ומעולם אדמות מדינה, וכעת רק הוכרזו ככאלה באופן רשמי. הנחת המוצא בחוק הישראלי, כמו גם בחוק הטורקי והירדני התקף ביהודה ושומרון כי אדמת מדינה היא כל קרקע שאיננה בבעלות פרטית.

מנייר העמדה החדש שהוצאנו עולה כי הגדרה זו של אדמות מדינה ראשיתה עוד מימי ממשלת מנחם בגין הראשונה. זאת לאחר קביעת היועץ המשפטי לממשלה באותה תקופה ומי שיהיה לימים נשיא בית המשפט העליון – פרופ' אהרן ברק  כי "הנחת המוצא לקביעת בעלות הקרקע, שכל קרקע היא בבעלות המדינה, אלא אם כן נרכשה על ידי מישהו אחר. לפיכך סתם קרקע שוממה בפועל ושאין לגביה כל רישומים במסמכים רשמיים – יש להניח שהיא אדמת מדינה".

כלומר, אין צורך "להפקיע" אדמות מדינה, מאחר וכל קרקע שאיננה בבעלות פרטית – הרי היא אדמה בבעלות המדינה. מדינת ישראל נטלה על עצמה חומרה יתירה, וביצעה במשך שנים ארוכות 'הליך סקר' שבחן בשבע עיניים את כל אדמות המדינה ביהודה ושומרון, על מנת לוודא שההתיישבות הישראלית תוקם אך ורק על אדמות ששייכות באופן מובהק ועל פי הדין הבינלאומילריבון ולא לתושב פרטי.

עיון פשוט בהודעת המנהל האזרחי מעלה את העובדה הברורה טה כי ההכרזה כאדמות מדינה נועדה להבטיח שימור זכויות בעלי הקרקע ואין מדובר בנישול או בסיפוח. אולם העובדות לא מעניינות את ארגוני השמאל אלא השחרת פני ישראל בעולם והפעלת לחץ בינ"ל על הממשלה.

בנייר העמדה שפרסמנו ניתן להיווכח כי הליך ההכרזה על אדמות מדינה התקבל עוד בשנות ה-70 מימי ממשלת מנחם בגין הראשונה, ומהווה נדבך משמעותי להמשך ההתיישבות החוקית ביהודה ושומרון. מכאן החשיבות בהליך והצורך לחדש את הליכי הסקר במלא המרץ בכדי לאפשר את פיתוח ההתיישבות.

עוד באותו נושא

הרשות הפלסטינית מכריזה מלחמה

מסמך רשמי של הרשות הפלסטינית קורא להסתה לרצח יהודים בדרשות המתקיימות היום במסגדים "הו עבד אללה, זה יהודי מאחורי, בוא והרוג אותו" מסמך שפרסם הבוקר (שישי) משרד ההקדשים ברשות הפלסטינית ונחשף על ידי מחלקות המחקר של הקול היהודי ותנועת רגבים, מפרט שורת הנחיות ומסרים לקראת דרשות יום השישי, ביניהם מסרי הסתה נחרצים: "אנו קוראים לבני […]

הרשות פועלת במרץ והרשויות ישנות

תושבי אפרת תיעדו עבודות מדידה שביצעו פלסטינים בוואדי הסמוך, מחלקת המחקר של רגבים חשפה כי מדובר בתכנית פלסטינית לרישום מקרקעין בשטחי C. צפו בתיעוד א' תושב הדגן, אחת השכונות הצפוניות באפרת, הבחין ממרפסת ביתו בעבודות מדידה שביצעו פלסטינים בואדי הצמוד לגדר הישוב אשר נמצא בשטח C, בשליטה ישראלית מלאה. תיעוד ודיווח לתנועת רגבים העלה כי […]

או חיפוש על-פי נושא

דילוג לתוכן