חיסיון או חידלון? דיון בבג"ץ בסוגיית חאן אל-אחמר

לאחר דיון סוער, בג"ץ דחה את החלטתו בעניין חאן אל אחמר

בג"ץ דן הבוקר (שני) בעתירת תנועת רגבים הדורשת לממש את צווי ההריסה שהוציאה המדינה עוד בשנת 2009 לפינוי המתחם.

בדיון טען נציג המדינה כי אין התנגדות לעצם מימוש הצווים אלא לעיתוי ולאופן בו ימומשו, וכי הדבר כרוך בשיקולים מדיניים וביטחוניים. ראש המל"ל, צחי הנגבי הופיע בדיון באופן אישי והמדינה ביקשה כי טיעוניה יועברו בדלתיים סגורות.

השופטים תהו בכמה זמן עוד מדובר ומה מבטיח שאכן יבוצעו הצווים כפי שהמדינה התחייבה לאורך השנים ולא ביצעה. ראש ההרכב השופט סולברג שאל, האם לדעת המדינה מדובר למעשה בעניין בלתי שפיט.
השופט שטיין הקשה כיצד ניתן לדחות עתירה הדורשת לממש צווי הריסה, כשהמדינה למעשה לא מוכנה לתת שום תאריך לפינוי.

התקהלות מחוץ לאולם הדיונים

תושבי חאן אל אחמר הביעו אף הם התנגדות לקיום דיון חסוי.

תנועת רגבים הסכימה לקיום דיון חסוי, אך ביקשה כי בית המשפט יתייחס לזכות הציבור לדעת אם הגורם המעכב את שלטון החוק מלממש את הצווים הוא מעורבות מדינות זרות.

בתום הדיון החסוי קבע ההרכב כי פסק דין או החלטה תישלח לצדדים.

נזכיר כי מדובר בדיון בעתירה השישית בסוגיית המאחז הפלסטיני חאן אל אחמר הממוקם במישור אדומים בצמוד לכביש ירושלים – המלח, כאשר כל העתירות הקודמות נמחקו בשל התחייבויות המדינה לאכוף את החוק ולפנות את המתחם, וכבר לפני כ 5 שנים הוכשרו מגרשים לקליטת המפונים בג'אהלין מערב, על אדמות מדינה סמוך לאבו דיס. בנוסף, על פי טענות המדינה בוצעו צעדים רבים להגעה להסכמה עם תושבי המתחם.

מאיר דויטש מציג את תגובת רגבים לדיון בערוץ אל-ג'זירה

עו"ד אבי סגל המייצג את רגבים בעתירה זו מוסר: "על אף שבאופן עקרוני נכון שבית המשפט לא יתערב בסוגיות מדיניות, הרי שבמקרה בו המדינה נמענת במשך 15 שנים מלאכוף את החוק ובחסות מצב זה הרשות הפלסטינית ותושבי המתחם ממשיכים בהשתלטות על השטח, אין מנוס כי בית המשפט ישים סוף לסאגה ויקצוב לוח זמנים סביר למדינה לאכיפת החוק במקום."

עוד באותו נושא

המבנה על כביש 55 שקיבל חסינות

רגבים נגד דובר צה"ל: די להסתיר מתן היתרי בניה למבנים בלתי חוקיים עתירה חדשה של תנועת רגבים דורשת מצה"ל לחשוף מה הנוהל לטיפול בבקשות פלסטינים לקבלת היתר בניה למבנה בלתי חוקי הנמצא בתוך צו איסור בניה צבאי, מה הקריטריונים למתן ההיתר ומי הם הגורמים המאשרים את הבקשה. רגבים: "לא נתפס שצה"ל מגן על מבנים בלתי […]

המדינה מאפשרת פלישה לאתר ארכיאולוגי

עתרנו לבג"ץ בדרישה מהמדינה להסביר מדוע היא מאפשרת לפולשים לשוב לאתר הארכיאולוגי בהר חברון לאחר שפונה. רגבים: "מאחז החסינות של בג"ץ" עתירה חדשה של רגבים חושפת כי רשויות המדינה פועלות לאפשר חזרה של פולשים פלסטיניים לאתר הארכיאולוגי חירבת זנוטא בדרום הר חברון, בסמוך לישוב שמעה בשטחי C אשר בשליטה ישראלית מלאה. בתחילת שנות ה 2000 […]

או חיפוש על-פי נושא

דילוג לתוכן