מהלך היסטורי שיציל את מדבר יהודה

שלושה שבועות מאז שהתקבלה החלטת הקבינט לשינוי המדיניות בשמורה ההסכמית, האלוף חתם על צו המעביר את סמכויות האכיפה מהרשות הפלסטינית לצה"ל, ומאפשר לאכוף כנגד הבניה הפלסטינית הבלתי חוקית במרחב השמורה.

לראשונה מדינת ישראל בוחנת מחדש את הסכמי אוסלו, שמרגע חתימתם כובדו רק על ידי הצד הישראלי והופרו סעיף אחר סעיף על ידי הרשות הפלסטינית הטרוריסטית שניצלה את המציאות ויצרה שינויים קריטיים בשטח. לאחר שנים ארוכות בהן אנו מתעדים, עוקבים וצועקים מעל כל במה על מצב השמורה, זהו צעד מרגש ומשמח.

אנו מברכים את כלל השותפים בממשלה, בכנסת ובמועצת גוש עציון שהובילו למהלך החשוב ומצפים יחד עם כל עם ישראל, לראות שינויים בשטח בקרוב.

יועמ"ש איו"ש: האלוף פוקס לא רואה איום בטחוני בבניה הפלסטינית בשמורה ההסכמית

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר (19.5.24) בועדת חוץ ובטחון, הצהיר יועמ"ש איו"ש במינהל האזרחי כי אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס לא רואה בפלישה הפלסטינית בשמורה ההסכמית איום בטחוני. רגבים: "קונספציית העלמת העין וההתמכרות לשקט המדומה, הוכחו כאסון בשביעי לאוקטובר"

דיון המשך בסוגיית הבניה הפלסטינית בשמורה ההסכמית במזרח גוש עציון התקיים בועדת חוץ ובטחון בכנסת, בראשות ח"כ יולי אדלשטיין ובהשתתפות חברי הכנסת זאב אלקין, עמית הלוי, צבי סוכות ולימור סון-הר מלך וכן מועצת גוש עציון, תנועת רגבים שהציפו את הסוגיה וכן ארגון "הצופות".

בדיון קודם בנושא שהתקיים בחודש מרץ האחרון, התבקש יועמ"ש איו"ש לגבש עמדה האם התופעה של בניית מבנים בשמורה ההסכמית מהווה הפרה של ההסכם שנחתם בשנת 2008, על פיו השטח יועבר לשליטת הרש"פ כשמורת טבע הסכמית וייאסר בבניה ופיתוח. במידה ואכן הופר ההסכם, ממשלת ישראל נדרשת לאכוף את החוק במקום.

במהלך הדיון הנוכחי, הודיע היועמ"ש כי הוגשה חוות דעת לאלוף לגבי התשתית החוקית וההשלכות להפרת ההסכם, אולם חוות דעת זו עדיין נלמדת. מנגד, וכמענה לטענה כי עילה בטחונית מאפשרת אכיפה במקום, הצהיר היועמ"ש כי לדעת האלוף, אין בבניה זו משום פגיעה ביטחונית. בתגובה לטענת ח"כ סון- הר מלך "בסיור בשטח ראינו איום בטחוני ויצירת רצף טריטוריאלי מסוכן למדינת ישראל" השיב, "לא קיבלנו חוות דעת שאומרת שיש בהקמה כאן, במיקומים ובמספרים לכדי איום בטחוני.

נזכיר, כי השמורה ההסכמית, שגודלה כ 167,000 דונם, פי 3.5 מגודלה של תל-אביב, ממוקמת ממזרח לגוש עציון לכיוון ים המלח ודרומה, ובהסכמי אוסלו ניתנה לרשות הפלסטינית כשמורת טבע האסורה בבינוי ופיתוח. לאורך השנים סבלה השמורה מפלישות ובניה, אך בשנים האחרונות ישנה תנופת בניה מאסיבית, להקמת עיר ענק המחברת בין העיר זעתרה עד דרום הר חברון. על פי נתוני רגבים, ישנם למעלה מ- 3,000 מבנים שהוקמו בשנים האחרונות בשמורה, זאת לצד סלילת רשת כבישים בכל המרחב.

אברהם בנימין, מנהל מחלקת מדיניות ברגבים: "האמירה כי אין בכך איום בטחוני מקוממת ומלמדת כי הקונספציה עדיין חיה וקיימת. הרשות הפלסטינית כובשת בכל כלי העומד לרשותה את השטחים הפתוחים, אם זה בשטחי C ואם זה בשטחים שניתנו לה כשמורת טבע.

אל מול עינינו השטח משנה את פניו עם עשרות כלים כבדים שחורצים את המדבר. את ההסכמים שמדינת ישראל ממשיכה להיאחז בהם, הרש"פ כבר מזמן דרסה תחת גלגלי הטרקטורים. את הפנטזיה שהעלמת עין ושקט בטחוני מדומה כדאי שגם מערכת הבטחון והדרג המדיני ידרסו, ובהקדם."

השמורה ההסכמית
השמורה ההסכמית
השמורה ההסכמית

שמורה לא שמורה

שמעתם על השמורה ההסכמית? שמורת טבע במדבר יהודה שהועברה לשליטת הרשות הפלסטינית תוך התחייבות לשמירה על ערכי הטבע והסביבה בה. ובכן, בואו לגלות מה המצב בשטח.

במסגרת הסכמי אוסלו אשר חילקו את יהודה ושומרון בין הרשות הפלסטינית לבין מדינת ישראל, הוגדרו 3% מהשטח כ"שמורה הסכמית" כאשר מדובר בשמורות טבע, רובן במדבר יהודה מזרחית לישובי גוש הרודיון. השמורה בסטטוס "שטח B" בשליטה בטחונית של צה"ל ואזרחית של הרשות הפלסטינית, כך שלרשויות החוק במדינת ישראל למעשה אין יכולת להתערב בנעשה בשטחים אלו.

אף על פי שהשמורה ההסכמית מוגדרת כשמורת טבע האסורה לחלוטין בבניה ופיתוח, אנו עדים להפיכתה לשטח הפקר בו אין דין ואין דיין. לאורך השנים נבנו מקבצי מבנים, מאחזים ובדואיות על פני כל השטח. הנתונים עומדים על כ- 2,750 מבנים בכל השטח. בנוסף, השמורה מהווה קרקע פוריה לאתרי פסולת פיראטיים ומשרפות פסולת, לא מזמן פרסמנו כאן על שריפת פסולת אלקטרונית עצומה שנעשתה בדיוק בשטח זה, כאשר תושבי כפר אלדד ונוקדים סובלים יומם ולילה מעשן מחניק.

ואם כל זה לא מספיק, בתקופה האחרונה ההשתלטות הספורדית שהייתה עד היום שינתה את פניה. הפלסטינים זיהו את הפוטנציאל הנדל"ני ופתחו בפרויקט להקמת עיר של ממש, בסיוע האיחוד האירופי. תוך חודשים בודדים נסלל כביש באורך של כ- 6 ק"מ כולל כיכרות ומדרכות, הוקמו תשתיות חשמל ומים והשטח חולק למגרשים שמשווקים במחירים זולים לפלסטינים ואף לערבים ישראלים שמפגינים התלהבות רבה מההזדמנות לקרקע בזול.

את הנוף המדברי פוצעים גלגלי הטרקטורים ואת בעלי החיים הבריחו כבר מזמן קולות החציבה והבניה. שמורת הטבע נאבדת אל מול עינינו ואדמות המדינה נמכרות בזיל הזול. אנשי בית ספר שדה כפר עציון, המועצה האזורית גוש עציון וארגונים ירוקים נוספים, פנו שוב ושוב לרשויות המדינה בבקשה ודרישה לעצור את מחזה האימים, אך התשובה הלקונית חוזרת על עצמה – על פי ההסכמים, אין לנו סמכות בשטח. במצב כזה, דווקא לחץ ציבורי יכול לסייע.

כתבות בנושא:

ראיון של מאיר ויטש מנכ"ל רגבים בערוץ הכנסת:

 https://www.youtube.com/watch?v=vEhDrEeDaAw

סוף סוף> אכיפה בשמורה ההסכמית

https://www.israelhayom.co.il/news/local/article/16104568

כתבת עומק ב"ישראל היום 

https://www.israelhayom.co.il/magazine/hashavua/article/14219380

מה קורה בשמורה ההסכמית? ראיון של מאיר דויטש בערוץ 7

https://www.inn.co.il/news/603826

השמורה ההסכמית
השמורה ההסכמית
השמורה ההסכמית
השמורה ההסכמית
השמורה ההסכמית
השמורה ההסכמית

עוד באותו נושא

שינוי מדיניות והישג היסטורי במדבר יהודה

.הגענו לשמורת הטבע כדי הסביר הכל

בניה בלתי חוקית: "אלעיזבה" גן הארועים הפיראטי באל חאדר

*מחצית מהזמן חלף: האם המדינה תעמוד בלוח הזמנים של עצמה ותאכוף את החוק?* *בתגובה לעתירת תנועת רגבים כנגד גן ארועים פיראטי שהוקם בצמוד לכביש גוש עציון – ירושלים, התחייבה המדינה לבית המשפט לפעול להריסה בתוך 120 יום, לעת עתה חלפו חודשיים והמצב בשטח לא השתנה. רגבים: "השעון מתקתק"* מתחם בילוי ואירועים "אלעיזבה" ממוקם בפאתי הכפר […]

או חיפוש על-פי נושא

דילוג לתוכן