בעקבות המחאה הציבורית כנגד הצעת "חוק החשמל החדש" המעודד בניה בלתי חוקית ופוגע בשלטון החוק, נדחה הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, בעקבות ההתנגדות שהובילו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת ההתיישבות אורית סטרוק.

תנועת רגבים פרסמה סדרת מודעות ופרסומים שזכו למאות אלפי חשיפות שהסבירו את הסיכונים בחוק המוצע, והזכירו כיצד דווקא חברי הליכוד הם אלו שנאבקו בו בגרסתו הקודמת בממשלת בנט-לפיד-רע"מ.

כמו כן פורסמו חוות הדעת המקצועיות של מינהל התכנון והרשות לאכיפה במקרקעין שהתנגדו אף הן בתוקף לחוק המוצע המאפשר חיבור חשמל סיטונאי לאלפי מבנים לא חוקיים, פוגע קשות בשלטון החוק ויטרפד תכנון עתידי ביישובים הדרוזים.

טענות הכזב על הקשר בין החוק המופקר לבין הערכה לפועלם של משרתי המילואים הגיבורים נדחים מקריאת פשוטה של הצעת החוק.

נמשיך להיאבק למען עתיד הנגב והגליל והחזרת המשילות בכל מרחבי המדינה.

השתלשלות האירועים החלה כאשר הליכוד פעל לקדם חוק שנתניהו הגדיר בעבר כ"יום שחור לציונות ולדמוקרטיה".

אחרי שנלחמו ב"חוק החשמל" שהעבירה ממשלת בנט והתחייבו לבטלו בהסכם הקואליציוני – גורמים בליכוד דוחפים לקדם חוק חשמל חדש. תנועת רגבים תוקפת את המהלך "פרס לעברייני בניה"

חוק החשמל יעלה לדיון נוסף בועדת שרים ביום ראשון הקרוב בהובלת חברי כנסת מהליכוד, וזאת בניגוד לעמדתם הנחרצת נגד החוק בתקופת הממשלה הקודמת ולהתחייבות על ביטולו במסגרת ההסכם הקואליציוני. החוק מאפשר חיבור תיקני של מבנים לא חוקיים לחשמל, צעד שמשמעותו הלבנה דה פקטו של אלפי יחידות דיור שנבנו שלא כחוק. לאחר אישור "חוק החשמל" בממשלה הקודמת תקף ראש האופוזיציה דאז נתניהו את הממשלה וטען כי "מוכרים את המדינה לתנועה האיסלאמית".

נזכיר, כי החוק עבר בתקופת ממשלת בנט-לפיד בשנת 2021, במסגרת לחצים של רע"ם בהסכם הקואליציוני. אולם הוכנסו בו מספר סייגים ובלמים אשר נועדו לוודא כי רק מבנים בעלי "אופק תכנוני" שיש התכנות סבירה להכשרתם יוכנסו למסגרת החוק, למנוע הלבנת מבנים שהוקמו לאחר חקיקת "חוק קמיניץ" ב2018 שקודם על ידי ממשלת הליכוד הקודמת, לוודא כי המבנים לא נמצאים באזור המתנגש עם תכניות מתאר ארציות ומחוזיות, וכן לוודא שבעל המבנה שחובר לחשמל ישלים את הליך היתר הבניה באמצעות הפקדת ערבות בנקאית.

בשל הדרישה להפקדת ערבות בנקאית להיטלי השבחה ומיסוי, מאז חקיקת החוק, חוברו מספר מתחמים בודדים באופן תיקני לרשת החשמל. בחודשים האחרונים, גורמים בליכוד שנאבק נגד קידום החוק בממשלה הקודמת, מקדמים חוק חשמל חדש – שלמעשה מוחק את הסייגים שקבע החוק הקודם. כך למשל, במקום להפקיד ערבות בנקאית להיטל השבחה, נדרש בעל מבנה לשלם 10,000 שקלים בלבד. הרף התכנוני הנדרש הונמך והוכפף באופן חלקי לראשי הרשויות הערביות, והוכנסו למסגרתו עוד אלפי מבנים לא חוקיים שנבנו מאז חקיקת החוק הקודם, באופן שהופך את היבטי החקיקה ושלטון החוק לחסרי משמעות.

היוזמה המקורית של החוק הוצגה ככזו הבאה לסייע למשרתי כוחות הביטחון מקרב העדה הדרוזית, אולם חבר הכנסת טיבי הצהיר כי לאחר שהחוק יעבור יעתור לבג"ץ להחלת החוק על החברה הערבית בכללותה. גם ההגדרה כי אחוז משרתי המילואים ברשות המקומית הוא שיקבע אם תוכל להנות ממנו, תוביל לכך שחייל מהעדה הדרוזית שגר בשפרעם בה אחוז הגיוס נמוך, לא יוכל ליהנות מההטבה.

"אנחנו לחלוטין בעד חיבוק לאחינו הדרוזים, אך לא זו הדרך" אומר מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים. "באצטלה של "חיבוק לאחינו המילואימניקים", מקדמים חוק שגרוע עשרת מונים מגרסת החוק שהובאה בממשלת בנט-רע"ם-לפיד ויוביל להלבנה דה-פקטו של עשרות אלפי מבנים לא חוקיים, וינציח מצב של יישובים בהם אין סיכוי לתשתיות וחיים נורמאליים. הצענו למקדמי החוק דרכים ישימות ואחראיות לממש את החוק הקיים כדי לחבק את משרתי המילואים, אבל פרס כולל לעבריינות בניה הוא צעד לא ציוני ולא דמוקרטי."

עוד על חוק החשמל, לחצו כאן, או על התמונה >>

עוד באותו נושא

שינוי מדיניות והישג היסטורי במדבר יהודה

.הגענו לשמורת הטבע כדי הסביר הכל

עושים היסטוריה בשמורה ההסכמית

מהלך היסטורי שיציל את מדבר יהודה שלושה שבועות מאז שהתקבלה החלטת הקבינט לשינוי המדיניות בשמורה ההסכמית, האלוף חתם על צו המעביר את סמכויות האכיפה מהרשות הפלסטינית לצה"ל, ומאפשר לאכוף כנגד הבניה הפלסטינית הבלתי חוקית במרחב השמורה. לראשונה מדינת ישראל בוחנת מחדש את הסכמי אוסלו, שמרגע חתימתם כובדו רק על ידי הצד הישראלי והופרו סעיף אחר […]

או חיפוש על-פי נושא

דילוג לתוכן