עתרנו לבג"ץ בדרישה מהמדינה להסביר מדוע היא מאפשרת לפולשים לשוב לאתר הארכיאולוגי בהר חברון לאחר שפונה. רגבים: "מאחז החסינות של בג"ץ"

עתירה חדשה של רגבים חושפת כי רשויות המדינה פועלות לאפשר חזרה של פולשים פלסטיניים לאתר הארכיאולוגי חירבת זנוטא בדרום הר חברון, בסמוך לישוב שמעה בשטחי C אשר בשליטה ישראלית מלאה. בתחילת שנות ה 2000 פולשים ערבים מהכפר דהריה והמרחב הקימו באתר ובסמוך לו מבנים רבים בניגוד לחוק, תוך הרס העתיקות הנמצאות שם המתוארכות לימי הביניים והתקופה הרומאית. בתחילת 2024 נטשו הפולשים את המתחם וכעת כאמור, המדינה סוללת את דרכם חזרה.

עוד בשנת 2007 קיבלו הפולשים צווי הריסה ופנו באמצעות ארגוני שמאל לבג"ץ במטרה למנוע את פינויים מהמקום. בתום עשור של סחבת משפטית, במהלכה בנו הפולשים עוד ועוד מבנים בחסות הצווים המשפטיים המקפיאים את האכיפה, נמחקה העתירה בקביעה כי תקודם האפשרות להסדיר את המאחז, בכפוף לכך שלא תתבצע בניה נוספת במקום.

בפועל, חרף פסק הדין, המשיכו הפולשים לבנות ואף הקימו בשנת 2018 מבנה בית ספר גדול בתחום הארכיאולוגי. תנועת רגבים עתרה נגד בית הספר הפיראטי לבית המשפט המחוזי בירושלים, אך לאור תגובת המדינה כי היא פועלת בנחישות לאכיפת החוק במקום, גם עתירה זו נמחקה. בית הספר עודנו עומד על תילו.

זמן קצר לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", נטשו המשפחות שהתגוררו באתר ח'רבת זנוטא את המקום, כשהם מותירים אחריהם הרס וערימות של פסולת. כעת נודע, כי הפולשים פועלים לשוב למתחם, ואף הגישו עתירה לבג"ץ באמצעות ארגון השמאל הקיצוני "חקל – ברית להגנה על זכויות אדם" בדרישה מהרשויות לאפשר להם לשוב למבנים ולהקצות כח שיאבטח אותם בשל חשש מאלימות מתיישבים כלפיהם. המדינה השיבה בעתירה כי אין מטעמה כל מניעה כי ישובו למקום והרכב השופטים הוציא צו על תנאי הדורש ממנה לפרט, אילו צעדים תנקוט על מנת לאבטח את חזרתם של הפולשים למתחם.

בתגובה לכך, תנועת רגבים עתרה לבג"ץ בטענה כי לא יתכן שהמדינה אשר פעלה שנים ארוכות לפינוי הפלישה לאתר הארכיאולוגי, כעת סוללת את הדרך לעבריינים לשוב: "היכן נשמע וכיצד יתכן כי הגורמים האחראים על אכיפת החוק באזור יהיו אותם גורמים שמתירים ומאפשרים הלכה למעשה את הפרת החוק במקום?" כך לשון העתירה.

עו"ד בועז ארזי מתנועת רגבים: "למה הדבר דומה? לשוטר שבמקום לתפוס את שודד הבנק, מפנה לו את הדרך ומסייע לו לסחוב את השלל. לא רק שהפולשים לאתר ח'רבת זנוטא הרוויחו עשור שלם של אי אכיפה כלפי הבניה – תוך שהם מנצלים את החסינות של בג"ץ ואת העלמת העין של רשויות המדינה, כעת, מוסיפה המדינה חטא על פשע ובמקום לשקם את האתר ולשמור עליו, היא מאפשרת לעבריינים לעבור על החוק: לשוב למקום ולחדש את הפלישה והרס האתר."

בעניין טענות ארגוני השמאל והערבים שפלשו למקום, אומר ארזי:

"על גופי האכיפה לבדוק ולחקור את הטענות על אלימות בח'רבת זנוטא, ואם אכן ימצא שיש בהן שמץ של אמת, יש למצות את הדין עם האחראים."

אלירם אזולאי ראש מועצת הר חברון בתגובה:

"מדובר בפלישה לאתר ארכיאולוגי. קבוצה של פורעי חוק פלשתינים הקימו שם כפר לא חוקי ובשנת 2017 בג״ץ אישר זאת בקביעתו. אנו כאן כדי לשמור על הקרקעות של המדינה, לפתח אותן. אנו כאן כדי לקחת אחריות על המרחב כולו, במקום שבו מדינת ישראל מגלה אוזלת יד

כתבה בערוץ 14 על האבסורד בח'ירבת זנוטא

עוד באותו נושא

המבנה על כביש 55 שקיבל חסינות

רגבים נגד דובר צה"ל: די להסתיר מתן היתרי בניה למבנים בלתי חוקיים עתירה חדשה של תנועת רגבים דורשת מצה"ל לחשוף מה הנוהל לטיפול בבקשות פלסטינים לקבלת היתר בניה למבנה בלתי חוקי הנמצא בתוך צו איסור בניה צבאי, מה הקריטריונים למתן ההיתר ומי הם הגורמים המאשרים את הבקשה. רגבים: "לא נתפס שצה"ל מגן על מבנים בלתי […]

סיפור מסריח

צפונית לישוב בית אל פועלת באין מפריע מזבלה פלסטינית (בלתי חוקית כמובן), מדובר באתר פסולת המזהם את הסביבה עם שפכים ושריפות וגורם למפגעי ריח ועשן חמורים. אמש שיגרנו מכתב לשר הביטחון ואלוף פיקוד המרכז בדרישה לפעול כנגד המפגע החמור ובו ציינו גם את הבעיה הביטחונית שהאתר טומן בחובו: "מיקומו של האתר מקדם את יצירתה של […]

או חיפוש על-פי נושא

דילוג לתוכן