"דריסת הדמוקרטיה": הכנסת נגד תופעת הסנקציות

שגרירי ארה"ב, יפן ואוסטרליה סרבו להתייצב לבירור היום (רביעי 7/8/2024), בדיון בוועדת חוקה בנושא הטלת סנקציות אישיות על אזרחים וארגונים ישראלים. רגבים: "האנטישמיות החדשה"

על רקע הטלת סנקציות נגד אזרחים וארגונים ישראלים, יזמו שדולת ארץ ישראל בכנסת ותנועת רגבים דיון בנושא בועדת חוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ שמחה רוטמן, ולמעשה זוהי ההתייחסות הראשונה של הכנסת לתופעת הסנקציות. לדיון הוזמנו שגרירי ארה"ב, האיחוד האירופי, אוסטרליה ויפן בישראל אך סרבו להתייצב.

בדיון ניתנה סקירה על הסנקציות הכלכליות האישיות שהוטלו בעקבות צו נשיאותי שהוכרז בחודש פברואר האחרון, והשלכותיהן על הדמוקרטיה הישראלית וזכויות אזרחיה.

פרופ' מיכאל וולפוביץ', מהאוניברסיטה העברית אמר בדיון: "המחקר מוכיח כי הסנקציות מחלישות את מערכת המשפט שלנו. הסטטיסטיקות לגבי אלימות מתנחלים נמוכות מהמוצהר."

כמו כן, הוצגו ההשלכות של הסנקציות על האזרחים הנמצאים תחתיהן, בין היתר: הגבלת חשבונות הבנק, ביטול כרטיסי אשראי, התנהלות פיננסית מוגבלת ותחת פיקוח, צו איסור כניסה לארה"ב, מדינות האיחוד האירופי ומדינות נוספות אשר אימצו את תכתיב הסנקציות, איסור גיוס כספים או קיום של כל קשר פיננסי עם אזרח אמריקאי ועוד.

הסנקציות הוטלו ללא התראה, חקירה או הליך משפטי ומכאן גם ללא יכולת להגנה משפטית.
בהקשר לכך, אמרה ח"כ יוליה מלינובסקי כי "אימוץ הסנקציות על-ידי הבנקים הישראלים רומס את עקרונות היסוד של חברה דמוקרטית ומהווה פגיעה חמורה בזכויות האדם. אני מצפה שנצא מהועדה הזו בקריאה לממשלה, לרה"מ, ראש המל"ל וכל הגורמים הממשלתיים לטפל בבעיית הסנקציות ברמה המדינית ובפועל למצוא פתרונות לאותם אזרחים."

מנכ"ל תנועת רגבים, מאיר דויטש: "מדינת ישראל בשתיקתה הרועמת מאפשרת את קיומה של תופעה אנטישמית חדשה. אנו מברכים על קיום דיון חשוב זה וקוראים לממשלת ישראל לקחת אחריות ולהילחם נגד התופעה אשר פוגעת בצורה ישירה בזכויות אזרחי המדינה. הסנקציות הן מדרון חלקלק ןיכולות לפגוע בכל אדם, ללא כל עוול בכפו ובמצב הנוכחי – גם ללא שום הגנה משפטית. נודע לנו, כי גם רגבים מסומנת לסנקציות וזה אך ורק בשל העובדה שאנחנו שמים מקל בגלגלים של האיחוד האירופי ושל ארה"ב בדרך להקמת מדינה פלסטינית."

ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת ח"כ יולי אדלשטיין, ח"כ לימור סון הר מלך, ח"כ שמחה רוטמן:
"הטלת סנקציות על אזרחי ישראל בידי מדינות זרות מהווה פגיעה בדמוקרטיה בישראל ובריבונות המדינה ומחלישה את מערכת המשפט. על מדינת ישראל ובכללם גם משרדי המשלה והשרים, לתת פתרונות לתופעת הסנקציות שהולכת ומתרחבת ופוגעת באזרחי המדינה שלא פשעו. לא ניתן יד להפקרתם. "

עוד באותו נושא

רגבים נגד ביידן: תביעה תקדימית נגד הממשל

תביעה תקדימית הוגשה (רביעי 7/8/2024) לבית הדין הפדרלי בטקסס, ארה״ב: ״הסנקציות, והצו הנשיאותי שמאפשר אותם, נוגדים את החוקה האמריקאית, פוגעים בחופש הדיבור והמחאה, וחותרים תחת ריבונותה של מדינת ישראל״ היום בשעות הבוקר המוקדמות לפי שעון ישראל (רביעי) הוגשה תביעה בבית הדין הפדרלי בטקסס, בשמם של תנועת רגבים, קבוצה של אזרחי ישראל בעלי אזרחות אמריקאית, ותנועה […]

כך צה"ל מפקיר את שטחי האש בנגב

*בזמן שהכנסת חוקקה: צה"ל סגר את היחידה להגנת שטחי האש* הוועדה לביטחון לאומי אישרה לקריאה שניה ושלישית את חוק ההגנה על בסיסי צה"ל, תנועת רגבים חשפה בדיון כי צה"ל סגר בחודשים האחרונים את מדור "מגן נגב" ששיפר במאות אחוזים את תפיסות הסמים והנשק בשטחי האש. הוועדה לביטחון לאומי בראשות חה"כ צביקה פוגל דנה הבוקר (רביעי) […]

או חיפוש על-פי נושא

דילוג לתוכן